Bijna elke lokale krant en radiozender heeft donderdag wel iets gezegd over het verbod TikTok verbod voor ambtenaren van de Europese Commissie (EC). Belangrijk, maar zeer voorspelbaar nieuws. Een vergelijkbare ontwikkeling die de Duitse regering raakt haalt de pers niet.
EC over TikTok
De stap van de Europese Commissie komt zoals gezegd niet onverwachts. Er is al langer kritiek op de manier waarop TikTok data vergaart, verrijkt en inzet voor doelen daar de gebruikers niets van afweten. Waar in Nederland en Amerika het verbod zich vooralsnog beperkt tot de aanwezigheid van de app op diensttelefoons, gaat de EC direct een stap verder. Op elk toestel met applicaties die voor het werk nodig zijn mag deze app niet meer aanwezig zijn.
Met het uitbreiden van de scope van het verbod is de discussie over BYOD in een keer een gepasseerd station. Zoiets schept veel duidelijkheid.
Kleber over Facebook fanpage
Duidelijkheid is er wat Ulrich Kleber ook wat betreft de vraag of een overheidsdienst, zoals de voorlichtingsdienst van de Duitse regering, een Facebook fanpage mag gebruiken. Kleber is de hoogste Duitse “Bundesdatenschutzbeauftragte”, privacy waakhond. En in tegenstelling tot wat de lezer misschien verwacht is hij alles behalve een voormalige politicus. Kleber is informaticus met de nodige jaren werkervaring in de wetenschap en het bedrijfsleven.
Hij heeft woensdag de regering laten weten dat de Facebook fanpage van de Bundespressedienst in strijd met de wet is. De digitale omgeving van de overheid vergaart data die door Facebook wordt gebruikt en verwerkt. Bezoekers van de site worden daar niet volledig over geïnformeerd, de overheidsdienst die de pagina onder zijn hoede heeft weet niet wat er allemaal wordt vergaard dus kan alleen al daardoor onmogelijk conform de wet (AVG) de bezoekers informeren.
De conclusie is dan ook dat vanwege het overtreden van de AVG die fanpage uit de lucht moet. Als termijn zijn vier weken genoemd. Daarna zal via een procedure tot handhaving kunnen worden overgegaan.
Bedrijfsleven
Deze acties tegen zowel TikTok als Facebook zijn bedoeld om ambtenaren, burgers en bedrijven te beschermen. Als dat het doel is dan moet ook het bedrijfsleven dat dit soort digitale omgevingen in de lucht houdt en daarmee het vergaren van data door de platform-eigenaren mogelijk maakt zich eens achter de oren gaan krabben. Dat is misschien niet het beste onderwerp voor de lokale pers, maar wel iets waar je op een andere manier mee geconfronteerd gaat worden.